вівторок, 6 квітня 2021 р.

Результати опитування батьків учнів 5-11 класів щодо безпеки їх дітей в інформаційно-комунікаційному середовищі


        З метою вивчення особливостей використання здобувачами освіти Інтернету та їхньої безпеки в інформаційно-комунікативному середовищі, заступником директора з виховної роботи Щекань М.С., та соціальним педагогом Шкворець Л.Д. в період з 23 лютого по 5 березня 2021 року було проведено опитування батьків учнів 5-11 класів, шляхом розповсюдження онлайн-анкети в Google-Формі через сервіс GoogleClassroom.Загальна кількість опитаних -366 респондентів: 256 - батьки учнів 5-8 класів,110 - батьки учнів 9-11 класів.
            В результаті дослідження з’ясувалося, що більшість дітей щодня користується Інтернетом -88,3% (5-8 кл.) та 97,3% (9-11 кл.). Також виявилося, що з віком частка дітей, які проводять час за екраном смартфонів та ноутбуків зростає. Частина батьків 5-8 класів (43 %) переконані, що їхні діти проводять в інтернеті 1-2 години на день, проте так думають лише 22,7 % батьків учнів 9-11 класів. Майже третина опитаних 37,1% (5-8 кл.),41,8% (9-11 кл.) вважають, що це зайняття займає 3-5 годин на день, а 13,3% (5-8 кл.),30 % (9-11 кл.) - більше 5 годин. Проте уявлення батьків про час, який їхні діти проводять в інтернеті, може бути хибним.
            Діти для виходу в інтернет переважно використовують смартфон -87,1% (5-8 кл.),89,1%
(9-11 кл.), меншою мірою особистий комп’ютер/ноутбук - 23% (5-8 кл.), 28,2% (9-11 кл.) і загальний комп’ютер -24,6% (5-8 кл.), 22,7% (9-11 кл.), рідко планшет - 11,3% (5-8 кл.), 6,4%
(9-11 кл.).
         Варто наголосити, що більшість батьків переймаються безпекою своїх дітей і знають в яких соціальних мережах вони зареєстровані-96,5% (5-8 кл.), 91%(9-11 кл.).
     На запитання «Чи знають вони про можливі проблеми,які можуть виникнути у дітей в Інтернеті» 60 % батьків 5-11 класів відповіли, що нічого подібного не траплялося.Третина батьків 31,8% (5-8 кл.), 34%(9-11 кл.) зізналися, що їхні діти читали текст з використанням нецензурної лексики; 14,5% (5-8 кл.),12 % (9-11 кл.)- бачили зображення або відео сексуального характеру; 2,7% (5-8 кл.),7,3% (9-11 кл.)- образили когось в Інтернеті; 8,6%(5-8 кл.),10,9% (9-11 кл.) -були ображені кимось в Інтернеті; 4,3% (5-8 кл.), 0,9% (9-11 кл.) - знають про факт фізичного насильства в інтернеті; 5,5% (5-8 кл.), 10% (9-11 кл.) - постраждали від зламу пошти або профілю; 3,5%(5-8 кл.), 2,7 (9-11 кл.) - постраждали від використання особистої інформації дитини; 1,2% (5-8 кл.), 6,4 % (9-11 кл.) - втратили кошти в результаті обману в мережі Інтернет. Варто наголосити,що в жодній сім’ї не виявлено факту змушування дитини до самоушкодження чи завдання шкоди іншому та лише невеликий відсоток батьків 0,4% (5-8кл.),0,9% (9-11кл.) повідомляють про особисту зустріч своєї дитини з інтернет-друзями.
       Батькам було запропоновано визначити, яким чином вони контролюють дії дітей в інформаційному просторі. Перш за все заборона батьків щодо дій дитини в Інтернеті розповсюджена на передачу особистої інформації дитиною про себе -75,4% (5-8 кл.), 67% (9-11 кл.) та обмеження часу користування інтернетом -82,8% (5-8 кл.), 65,5% (9-11 кл.).Також 25%(5-8 кл.), 23,6% (9-11 кл.) батьків забороняють своїм дітям грати в онлайн-ігри, а 13,7%(5-8 кл.),8,2%(9-11 кл.) - самостійно скачувати ігри. Невелика кількість батьків забороняють мати свій особистий профіль у соціальних мережах -10,5% (5-8 кл.), 2,7% (9-11 кл.), передавати відео в Інтернеті - 5,9% (5-8 кл.),1,8% (9-11 кл.), завантажувати фото, відео, музику -9,4% (5-8 кл.),1,8% (9-11 кл.), скачувати фільми -6,3% (5-8 кл.),0,95 (9-11 кл.). Ніяких заборон та обмежень на користування Інтернетом не встановлюють 5,9% батьків 5-8 кл. та 10% батьків 9-11 кл. Практично всі батьки 5-11 класів дозволяють своїм дітям користуватися месенджерами (Вайбером, Скайпом та ін.).
        Статистика показує, що більш дієвий контроль за діями дитини в Інтернеті здійснюють батьки 5-8 класів. Щодо форм контролю за поведінкою в інтернеті, то 57,8% батьків (5-8 кл.), 38,2% батьків (9-11 кл.) здійснює контроль за веб-сайтами, які відвідує дитина; 53,5% (5-8 кл.), 21,8% (9-11 кл.) - контроль за повідомленням, які приходять дитині по електронній пошті чи месенджерах; 48,4% (5-8 кл.), 34,5% (9-11 кл.) - контроль профілю дитини в соціальних мережах; 46,9%(5-8 кл.), 29,1% (9-11 кл.) - контроль за друзями і контактами, які дитина додає у свій профіль в соціальних мережах. Прикро, що 9,8% батьків 5-8 класів, а ще гірше 30,9% опитаних батьків 9-11 класів зовсім не здійснюють контроль за діями дитини в інтернеті. Варто наголосити, що батьківський контроль, незважаючи на добрі наміри, має негативні наслідки, які впливають на довірливі стосунки між батьками та дитиною. Тому важливим є пошук оптимальних шляхів убезпечення дітей від негативних наслідків впливу інтернету та збереження довірливих стосунків між батьками та дитиною.
           Щодо засобів безпеки в Інтернеті, які використовують батьки, то переважно це обмеження часу, який дитина проводить в Інтернеті-60,5% (5-8 кл.), 48,2% (9-11 кл.) та використання програмного забезпечення для захисту від спаму або вірусів- 43,4% (5-8 кл.), 41,8% (9-11 кл.). Батьківський контроль або інші засоби блокування інтернет-сайтів використовують 43,4% батьків 5-8 класів та 41,8% батьків 9-11 класів. Прикро,що 7% (5-8 кл.) та 18,2% опитаних батьків 9-11 класів не використовують ніяких засобів безпеки при користуванні дитиною інтернетом.


Пам’ятка для батьків
«Як забезпечити безпеку дітей в мережі Інтернет»

Пропонуємо декілька рекомендацій (сайт Міністерства освіти і науки України https://cutt.ly/sxGq6bE), які слід взяти до уваги:
 
· розміщуйте комп’ютери з Internet-з’єднанням поза межами кімнати Вашої дитини;
· поговоріть зі своїми дітьми про друзів, з яким вони спілкуються в он-лайні, довідайтесь як вони проводять дозвілля і чим захоплюються;
· цікавтеся,які сайти  відвідують діти та з ким розмовляють;
· вивчіть програми, які фільтрують отримання інформації з мережі Інтернет, наприклад, Батьківський контроль в Windows;
· наполягайте на тому, щоб Ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм он-лайновим другом без Вашого відома;
· навчіть своїх дітей ніколи не надавати особисту інформацію про себе та свою родину електронною поштою та в різних реєстраційних формах, які пропонуються власниками сайтів;
· контролюйте інформацію, яку завантажує дитина (фільми, музику, ігри, тощо);
· цікавтесь чи не відвідують діти сайти з агресивним змістом;
· навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в он-лайні. Вони не повинні використовувати Інтернет мережу для розповсюдження пліток, погроз іншим та хуліганських дій;
· переконайтеся, що діти консультуються з Вами, щодо будь-яких фінансових операції, здійснюючи замовлення, купівлю або продаж через Інтернет мережу;
· інформуйте дітей стосовно потенційного ризику під час їх участі у будь-яких іграх та розвагах;
· розмовляйте як з рівним партнером, демонструючи свою турботу про суспільну мораль.

         Використовуючи ці рекомендації, Ви маєте нагоду максимально захистити дитину від негативного впливу всесвітньої мережі Інтернет. Але пам’ятайте, Інтернет, це не тільки осередок розпусти та жорстокості, але й найбагатша в світі бібліотека знань, розваг, спілкування та інших корисних речей. Ви повинні навчити свою дитину правильно користуватися цим невичерпним джерелом інформації.

      Та найголовніше, дитина має розуміти, що Ви не позбавляєте її вільного доступу до комп’ютера, а насамперед, оберігаєте. Дитина повинна Вам довіряти.







 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар