вівторок, 6 квітня 2021 р.

Результати моніторингу вивчення особливостей використання учнями 5-11 класів інтернету та їхньої безпеки в інформаційно-комунікаційному середовищі

                                                                            


         Інтернет став безмежним джерелом для дітей, що пропонує їм навчальні ігри, різного роду розважальні заходи, а також численні способи обміну інформацією, отримання знань та цілеспрямованої взаємодії з друзями, родиною та зовнішнім світом. Проте водночас він став для них надто небезпечним місцем для занять без нагляду. Сьогодні діти наражаються на численні ризики й виклики: від проблем захисту конфіденційності, поширення свідомо неправдивих новин та «глибоких підробок» до контенту з елементами насильства, інтернет-шахрайства, а також загроз у вигляді грумінгу, сексуальних зловживань й сексуальної експлуатації в цифровому середовищі.
      Крім цього, глобальна пандемія COVID-19 призвела до збільшення кількості дітей, які вперше почали користуватися Інтернетом для дистанційної освіти та підтримки соціальної взаємодії. Обмеження, зумовлені вірусом, означають не лише те, що чимало дітей більш юного віку починають спілкуватися в Мережі набагато раніше, ніж, можливо, планували їхні батьки, але й те, що через необхідність перегляду своїх робочих зобов’язань багато батьків, як виявилося, не в змозі контролювати своїх дітей, наражаючи їх на ризик доступу до неприйнятного контенту або перетворення на мішень для злочинців, що створюють матеріали, пов’язані із сексуальними зловживаннями стосовно дітей.
      З метою вивчення особливостей використання здобувачами освіти Інтернету та їхньої безпеки в інформаційно-комунікативному середовищі, заступником директора з виховної роботи Щекань М.С., та соціальним педагогом Шкворець Л.Д. в період з 23 лютого по 5 березня 2021 року було проведено опитування учнів 5-11 класів, шляхом розповсюдження онлайн-анкети в Google-Формі через сервіс GoogleClassroom.
            В онлайн-досліджені “Безпечний Інтернет” взяло участь 241 ліцеїст (69%) 5-8 класів.
З’ясувалося, що більше половини (54,4%) учнів проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а 34,4% – 4-6 годин.
          Слід також відмітити, що 74% дітей впевнені у тому, що вони достатньо інформовані про ризики в Інтернеті. 73% опитаних повідомили, що їм розповідали правила роботи в мережі. Основними інформаторами, за словами дітей, є батьки - 90%, вчителі - 76,8%, на останньому місці — друзі - 25,3%.
      У сім’ях діти краще за батьків вміють працювати зі смартфонами, комп’ютером та Інтернетом. Тому на питання «Яку підтримку щодо безпечного користування Інтернетом тобі надають батьки?» половина учнів відповіли «допомагають вибирати товари через Інтернет». 10,4% відповіли, що батьки ніяк не допомагають. Слід зазначити, що лише третина учнів повідомили, що їх батьки установлюють фільтри та програми на їх гаджети, які блокують небажаний зміст. 36,5% поділилися інформацією, що вони разом з батьками переглядають сайти в Інтернеті.
            Учні зазначають, що в Інтернеті можуть порушуватися їх права такі як:
зламувати акаунт іншої людини та вести активність від її імені - 92,5%; цькувати, погрожувати, переслідувати людину, яка тобі не подобається - 86,3% ; розміщувати в себе на сторінці неправдиву інформацію, образливі чутки про інших людей - 82,2%; розміщувати фото без згоди людей, які є на ньому та розголошувати приватні подробиці життя інших людей - 81,3%; надсилати розмову з людиною іншій людині - 68,5%.
          Учні 5-8 класів бачачи невідповідний контент (помилки, шахрайство, насилля, порушення прав людини, порушення авторських прав) у мережі Інтернет: повідомляють батькам - 62,7%, обирають опцію «поскаржитися» - 55,6%, пишу адміністратору сайту/групи/порталу - 28,6%.
У разі необхідності допомоги та захисту в Інтернеті 94,2% учнів звернуться до батьків, 61,4 % - до правоохоронних органів, 53,1% - довіряться вчителям, і лише 14,5% - звернуться за допомогою до однолітків.
           Ліцеїстам подобається в Інтернеті читати, слухати, дивитися - 88%. Більша половина учнів - мають власний профіль в соціальних мережах (хоча реєстрація в соціальних мережах з 13 років, а на деякий сайтах з 16!), а 28,2% - відповіли, що мають власний блог!
         Більшість опитуваних стверджують, що кожен користувач має право знати й розуміти, як його дані обробляють в Інтернеті: діти та молодь мають право на особливу увагу й допомогу під час роботи в Інтернеті переконані - 60,2%; права людини в Інтернеті належать кожній людині стверджують 59,3%;право на освіту в Інтернеті я можу реалізовувати щодня, навчаючись, наприклад, на онлайнових курсах - 53,9%.
          Завдяки Інтернету 65,1% учням подобається брати участь у голосуванні щодо проведення заходів у ліцеї; 45,6% - привертати увагу до питань, що їх турбують.
В онлайн-досліджені “Безпечний Інтернет” взяло участь 114 ліцеїстів (80%) 9-11 класів.
З’ясувалося, що третина учнів проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а 39,5% – по 4-6 годин.
      Слід також відмітити, що значна більшість дітей впевнені у тому, що вони достатньо інформовані про ризики в Інтернеті. 78% опитаних повідомили, що їм розповідали правила роботи в мережі. Основними інформаторами, за словами дітей, є вчителі - 77,2%, батьки -72,8%, та на останньому місці — друзі - 41,2%.
     У сім’ях діти краще за батьків вміють працювати зі смартфонами, комп’ютером та Інтернетом. Тому на питання «Яку підтримку щодо безпечного користування Інтернетом тобі надають батьки?» більша половина учнів відповіли «допомагають вибирати товари через Інтернет». Варто наголосити, що 41,2 % опитуваних повідомили, що вони з батьками «обговорюють та критично оцінюють зміст сайтів, деякі пости у соціальних мережах». Прикро, що 22,4% відповіли, що батьки ніяк не допомагають. Слід наголосити, що лише незначна частина батьків встановлюють фільтри та програми на гаджети дітей, які блокують небажаний зміст та встановлюють часи перебування в Інтернеті. 16,7% поділилися інформацією, що вони разом з батьками переглядають сайти в Інтернеті.
             Учні зазначають, що в Інтернеті можуть порушуватися права такі як:
зламувати акаунт іншої людини та вести активність від її імені - 99,1%;
цькувати, погрожувати, переслідувати людину, яка тобі не подобається - 90,4%;
розголошувати приватні подробиці життя інших людей - 90,4;
розміщувати в себе на сторінці неправдиву інформацію, образливі чутки про інших людей - 87,7%;
розміщувати фото без згоди людей, які є на ньому та розголошувати приватні подробиці життя інших людей - 79,8%;
пересилати розмову з людиною іншій людині - 70,2%.
          Учні 9-11 класів бачачи невідповідний контент (помилки, шахрайство, насилля, порушення прав людини, порушення авторських прав) у мережі Інтернет:
значна більшість обирають опцію “поскаржитися” - 76,3%,менша половина пише адміністратору сайту/групи/порталу - 43 % і лише 20,2 % повідомляють батькам.
         У разі необхідності допомоги та захисту в Інтернеті 82,5% учнів звернуться до батьків, 78,1 % - до правоохоронних органів, 32,5% - довіряться вчителям, і лише 20,2% - звернуться за допомогою до однолітків.
        Ліцеїстам подобається в Інтернеті читати, слухати, дивитися - 89,5%. Більшість учнів - мають власний профіль в соціальних мережах (хоч реєстрація в соціальних мережах з 13 років, а на деякий сайтах з 16!), 27,2% - додають фотографії, голосують за фото/пости/сторінки,а 26,3% - відповіли, що мають власний блог!
          Більшість опитуваних переконані, що кожен користувач має право знати й розуміти, як його дані обробляють в Інтернеті, а також, що кожен може реалізувати право на освіту в Інтернеті. Приватні кампанії в Інтернеті зобов’язані поважати права людини стверджують - 63,2%, права людини в Інтернеті належать кожній людині стверджують 61,4 %;
       Завдяки Інтернету більшості учням подобається брати участь у голосуванні щодо проведення заходів у ліцеї(57%); привертати увагу до питань, що їх турбують (54,4%); створювати пости/фото/відео, що підіймають місцеві проблеми та спонукають до обговорення (50,9%).

Рекомендації учням,
які допоможуть безпечно працювати в Інтернеті:

1.Не давайте нікому своїх паролів.
2.Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.
3.Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.
4.Повідомляйте про ситуації в інтернеті, які вас не покоять (погрози, файли певного змісту, пропозиції).
5.Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.
6.Не діліться своїми фото з незнайомцями.
7.Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).
8.Не скачуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.
9.Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.
10.Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).
11.Не відкривайте листи-спам, вони можуть містити віруси.










Немає коментарів:

Дописати коментар